Idziemy na Jeleni Skok

Pierwszą wycieczkę, którą chcemy zaproponować gościom Krzywego Zakątka jest wyprawa na wieżę widokową Jeleni Skok, która znajduje się na szczycie góry Mohnaczka 777 m npm.

Samą wieżę można dojrzeć przez lornetkę z naszych domków. Została wzniesiona stosunkowo niedawno przez leśników z tutejszego nadleśnictwa. Z wieży rozpościera się wspaniały widok na Krzywe a dalej na szczyty Tarnica, Smerek i Jasło.

Jeleni Skok
Wieża Jeleni Skok widoczna z Krzywego Zakątka

Nie ma możliwości dostania się na wieżę idąc prosto ze wsi Krzywe. Góra Mohnaczka od strony Krzywego posiada pionowe zbocze, urwisko, na które nie da się wejść bez problemu, a w lesie nie ma praktycznie żadnych ścieżek, natomiast istnieje realne ryzyko spotkania z niedźwiedziem. Dlatego nie polecamy tej drogi.

Najlepsza droga prowadzi przez stokówkę, na którą można wejść idąc w górę wsi. Za ostatnim domem droga asfaltowa kończy się i trzeba dalej iść przez niedługi odcinek drogi leśnej, aby w końcu wyjść na naszą stokówkę. Nie sposób jej nie zauważyć – szeroka, asfaltowa droga, biegnąca pod szczytami pasma Małego Jasła. Wychodząc  na stokówkę należy skręcić w prawo w kierunku Cisnej. (uwaga! koniecznie zapamiętaj, w którym miejscu jest zejście do Stokówka sekret BieszczadKrzywego, aby trafić tam z powrotem).

Droga pięknie wije się, biegnąc nad strumieniami i urwiskami w ciszy i spokoju. Idąc przez około 3 km, po około 30 minutach dochodzimy do rozwidlenia. Na środku można zobaczyć drogowskaz szlaku rowerowego.

Dalej na wprost droga prowadzi na Majdan, czyli tam, gdzie jest główna stacja kolejki wąskotorowej. Nas interesuje droga na prawo, w kierunku Cisnej. Droga ta po przejściu kawałka, nagle opada dość stromo w dół. Później biegnie przez mostek nad strumieniem. Według mnie jest jeden z najbardziej urokliwych odcinków stokówki, można więc pokusić się o zrobienie kilku fotek.

W pewnym momencie wędrówki mijamy szlak odbijający na lewo, przy którym stoi tablica informująca, że niżej znajduje się wejście do starej kopalni rudy żelaza. Kopalnia „Róża” została wybudowana przez hrabiego Jacka Fredrę (ojca Aleksandra Fredry), do którego majątku należało kilka pobliskich wsi. My jednak idziemy dalej stokówką.

Po przejściu kolejnych kilkuset metrów z kolei po prawej stronie dochodzimy do szlaku na szczyt Jeleni Skok. Trzeba jednak być uważnym, aby schodząc z góry stokówką nie przegapić wejścia, które odbija pod ostrym kątem prawie w przeciwną stronę.

Brama na Jeleni Skok

Po zejściu ze stokówki, po dwudziestu metrach przed nami ukazuje się wielka drewniana brama, początek wejścia na szlak Jeleniego Skoku. Przed nami 2 kilometry wspinaczki na szczyty Mohnaczki (777 m n.p.m.). Na Jeleni Skok kieruje dobrze oznaczony szlak, po przejściu całego ukazuje się przed nami dość potężna, zbudowana z grubych bali, kilkupiętrowa wieża widokowa. Wieża stoi na skraju wysokiego urwiska i to gwarantuje niezwykłą, niczym nie przesłoniętą widoczność. Po wejściu na szczyt wie

Wieża Jeleni Skok

ży możemy skorzystać ze stacjonarnej i darmowej lornety. W dole, jak na dłoni widać całą wieś Krzywe za Cisną, a w oddali piękny widok na Bieszczady Wysokie. Naprawdę warto było tutaj wejść. Przez lunetę widać dokładnie nasz Krzywy Zakątek, jak również inne tamtejsze pensjonaty i agroturystyki.

Jeżeli nie ma za dużo turystów, na wieży można się chwilowo rozłożyć, odpocząć i zjeść co nieco, podziwiając krajobrazy. W przypadku, gdy trafiliście tamże w okresie intensywniejszego ruchu, pod wieżą znajduje się wiata, gdzie jest stół i też można spokojnie odpocząć.

Widok z wieży Jeleni Skok

Z Jeleniego Stoku raczej należy wracać tą samą drogą, którą się tam weszło. Próby wyboru innej drogi poprowadzi Was nieuchronnie w głąb lasu, gdzie nietrudno zabłądzić albo nawet spotkać jakiegoś większego zwierzaka.

Po zejściu z Mohnaczki, za bramą wejściową, można iść dalej na dół w kierunku Cisnej albo wrócić stokówką po tej samej drodze.

Widok z wieży Jeleni Skok 2
Widok na Krzywy Zakątek

Zachęcam do skierowania się w kierunku Cisnej. Po drodze mijamy miejsce na ognisko, dobrze zadaszone wiatą oraz punkt informacyjny, gdzie są poroztawiane duże tablice z opisami lokalnej fauny i flory. Niedługo dalej dochodzimy do pierwszych zabudowań Cisnej, aby w końcu wyjść na obwodnicę bieszczadzką w miejscu, które nazwane jest Zamościem. Stoi tam karczma „Na zamościu”.

Jeżeli chcecie dojść do centrum w Cisnej, trzeba przejść na drugą stronę jezdni i chodnikiem dojść do centrum. W przypadku, kiedy nie chcecie wracać tą samą drogą do Krzywego Zakątka, bo przykładowo jesteście zmęczeni, można skorzystać z oferty miejscowych busów, które zawiozą Was prosto do domu. 🙂